Friday, August 26, 2011

THIS IS MY FIRST CAMERA!!! I'M HAPPY! =)

Thanks to my father because he sponsored me RM 280 and I just spent RM 500 for my first CAMERA in MY Life!
hee~ I LOVE YOU AYAH! <3 <3 <3

So the total Price of my FIRST CAMERA is RM 780 only!

hee~ I'm so Happy! MY FIRST CAMERA is Canon and its PowerShot SX130.
This is the picture of my lovely CAMERA!!!

MY FIRST CAMERA IN MY LIFE <3  I NAMED IT "PAL" !

FOR YOUR INFORMATION:
Canon PowerShot SX130 IS Digital Compact Camera is an ultrazoom with smart, sleek and creative that suitable for companion to all good times. The Canon PowerShot SX130 IS comes with a 12.1 megapixel CCD sensor, 12x optical zoom lens (28-336 mm focal length), 4x digital zoom, and optical image stabilization. This camera is powered by DIGIC 4 high-performance image processor, SD/SDHC/SDXC memory card slot (128MB card bundled), and allows capture still images with resolution up to 4000 x 3000 pixels. It can also record high-definition videos in 720p format (1280 x 720 pixels resolution at 30fps. It has a 3-inch display, USB 2.0 port and A/V jack, 1/2500-15s shutter speed, and sensitivity ISO 80-1600.

HEE~ I"M SO HAPPY!

I'll GOOGLE and use Youtube as my reference on how to use this camera wisely, the functions even though I know it is just a basic CAMERA! hohoho.. (^__^)

I CAN USE THIS CAMERA TO TAKE PICTURE DURING HARI RAYA AND UPCOMING EVENTS IN MY LIFE!

SO,BE READY PEOPLE!

WELCOME TO MY LIFE CAMERA CANON SX130!
I named my first Camera as PAL! hee~ WELCOME TO MY LIFE PAL! =)

Friday, August 19, 2011

LAILATULQADAR MALAM YANG DINANTI OLEH MUKMIN

10 akhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin. Bulan Ramadhan, Al Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah s.a.w. di antaranya firman Allah s.w.t.

Maksudnya: "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatulqadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatulqadar. Lailatulqadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar".


Sebab turun surah al-Qadr
Lailatulqadar mempunyai kelebihan yang begitu besar. Ianya lebih baik dari 1000 bulan yang lain. Sebab diturunkan ayat tersebut diriwayatkan daripada Mujahid dikatakan sebab turun ayat tersebut ialah Nabi s.a.w. telah menyebut tentang seorang lelaki daripada Bani Israel yang telah menggunakan alat senjatanya untuk berperang pada jalan Allah maka orang Islam pun kagum di atas perbuatan itu lalu Allah menurunkan ayat di atas.

Riwayat yang lain pula dari Ali bin Aurah pada satu hari Rasulullah telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikitpun tidak derhaka kepada Allah lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah bahawa Allah w.s.t. menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah Al Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat amat gembira.

Daripada ayat di atas dapatlah kita ketahui bagaimana besar kelebihan orang yang beribadah pada malam lailatulqadar. Ianya satu malam menyamai beramal 1000 bulan.
Dalam hadis Rasulullah s.a.w. menyebut
Maksudnya: "Rasulullah bersungguh-sungguh beribadah pada 10 akhir bulan Ramadhan lebih daripada yang lainnya"

Rasulullah s.a.w. melakukan ibadah pada malam itu bukan hanya setakat baginda sahaja tetapi baginda menyuruh ahli keluarga bangun bersama beribadah. Kata Aisyah r.a.
Maksudnya: "Nabi s.a.w. apabila masuk 10 akhir bulan Ramadhan baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah. Mengikat kainnya bermaksud bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah."

Kelebihan Menghayati Malam Lailatulqadar
Kerana mulianya Lailatulqadar, Rasulullah s.a.w. menganjurkan supaya umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang berkat itu dengan pelbagai jenis amalan dan ibadah yang diterangkan di antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.
Maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu.

Rasulullah s.a.w. sendiri menjadi contoh yang baik yang menghayati malam lailatulqadar terutama 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan dengan beriktikaf di Masjid mengerjakan pelbagai amal ibadah untuk menyambut malam Lailatulqadar yang mulia.
Ini diterangkan di dalam satu hadis diriwayatkan daripada Aishah r.a. Katanya:
Maksudnya: "Biasanya Rasulullah s.a.w. berusaha dengan bersungguh-sungguh memperbanyakan amal ibadah pada 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan berbanding dengan masa yang lain."

Dalam hadis yang lain Aishah juga meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatulqadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan.

Malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam Lailatulqadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah s.a.w. pada malam 21 Ramadhan. Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah s.a.w. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatulqadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatulqadar itu adalah malam 27 Ramadhan. Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatulqadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatulqadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah s.w.t. supaya setiap umat Islam menghayati 10 malam yang akhir daripada Ramadhan dengan amal ibadat. Kerana dengan cara itulah sahaja mudah-mudahan akan dapat menemuinya dan dapat pula rahmat yang diharapkan yang akan menjadikan seseorang itu hidup bahagia di dunia mahupun di akhirat.

Doa khusus di Malam Lailatulqadar.
Doa tersebut diterangkan di dalam hadis berikut
1. Hadis yang diriwayatkan daripada Aishah r.a.
Maksudnya: "Saya pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. bagimana kiranya saya mengetahui malam Lailatulqadar dengan tepat. Apa yang saya akan doakan pada saat itu. Baginda menjawab berdoalah dengan doa yang berikut"

Maksudnya: "Ya Allah ya Tuhanku sesungguhnya engkau sentiasa memaafkan salah silaf hamba lagi suka memaafkan oleh itu maafkanlah salah silafku. Terdapat juga beberapa doa yang disar ankan oleh para alim ulamak kita melakukannya seperti membaca doa
Orang yang beribadah pada 10 malam yang tersebut akan mendapat rahmat yang dijanjikan dan telah sabit di dalam hadis-hadis yang sahih bahawa malam Lailatulqadar ujud pada salah satu malam yang 10 itu terutama pada malam 21, 23, 25, 27 dan 29. Orang-orang yang tekun beribadah di dalam masa tersebut untuk menemui malam Lailatulqadar akan mendapat rahmat yang dijanjikan itu samada ia dapat menemui atau tidak dan tidak melihat apa-apa kerana yang penting yang tersebut di dalam hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim ialah:
1. Menghayati malam tersebut dengan beribadah.
2. Beriman dengan yakin bahawa malam Lailatulqadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadah.
3. Amal ibadah itu dikerjakan kerana Allah semata-mata dengan mengharapkan rahmatnya dan keredaannya.
Adalah diharapkan sebelum daripada kita beramal ibadat di malam Lailatulqadar hendaklah kita bertaubat dengan sebenar-benarnya iaitu taubat nasuha dan terus beristiqamah tetap teguh mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangannya.

Tanda Malam Lailatulqadar
Para alim ulamak r.h. menyebutkan beberapa tanda atau alamat berhubung dengan malam Lailatulqadar:
- Ada yang berkata orang yang menemui malam Lailatulqadar ia melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga di segala cerok yang gelap gelita.
- Ada pula yang berkata ia mendengar ucapan salam dan kata-kata yang lain dari Malaikat.
- Ada juga yang berkata ia melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.
- Ada pula yang berkata doa permohonannya makbul.
Imam Tabari r.h. memilih kaul yang menegaskan bahawa semuanya itu tidak lazim dan tidak semestinya ia dapat melihatnya kerana tidak disyaratkan melihat sesuatu atau mendengarnya untuk menemui malam Lailatulqadar.

SEMOGA PARA PEMBACA MENDAPAT BENEFIT(S) DARI ARTIKEL INI.. (^__^)

“The love of a family is life's greatest blessing”

The love of a family is life's greatest blessing
Thank you Allah for giving me this wonderful Family!
ALHAMDULILLAH..  (^___^)

Wednesday, August 17, 2011

Interesting! Mr. Google!
















INTERESTING!
THERE ARE LOTS OF GOOGLE DESIGNS...
AWESOME!!!
IMAGINATION HAS NO LIMITS.
MARVELOUS!!!

Renungan buat pembaca tentang makna bacaan dalam solat.

Betapa jahilnya manusia2...Ada orang dah solat berpuluh tahun, tapi still tak tahu maksud atau  yang diorang buat (ramai sebenarnya). Tak hairan la kalau tak kusyuk dalam sembahyang. Oleh itu, marilah kita renung-renungkan dan paham-pahamkan setiap rangkap yang kita sebut sewaktu kita solat.

Maksud atau Makna Bacaan Dalam Solat


Takbiratul-Ihram / Takbir

Allah Maha Besar.


Doa Iftitah

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.


Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal

Wahai Tuhan kami bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabatsahabatnya. Salam Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.

Tuesday, August 16, 2011

Face Your Manga!!!

It is FUN!
Create your Own AVATAR or it is called MANGATAR!!!
Seriously ITS FUN!!!
THESE are the examples of my MANGATARS... They are PRETTY!!! and COLOURFUL!!!


I LOVE to have them as my AVATARS!! =)
and Plus it can be Our social networks profile picture.
Lets TRY it!
you guys just need to go to this websites and create an account or sign up!
http://www.faceyourmanga.com

BEST QUOTES!!

“Obey Allah and Allah will reward you.”
“Make sure your food is good (halaal and bought with halaal earnings), and you will be one whose prayers are answered.”
“Fear Allah wherever you may be.”
“Be content with what Allah has given you, and you will be among the richest of people.”
“Fear Allah and treat all your children fairly.”
“Help and protection are from Allah, evil whispers are from Shaytaan.”
“Among the most beloved of deeds to Allah is the one that is continuous, even if it is little.”
“Among the most beloved of speech to Allah is that a person should say, ‘Subhaan Allah wa bi hamdih (Glory and praise be to Allah)’.”
“Among the most beloved of people to Allah is the one who is most helpful.”
“Among the most beloved deed to Allah is making a Muslim happy.”
“Among the most beloved of people to Allah are those who have the best attitudes.”
“Pray to Allah and be confident of a response.”
“If Allah gives you wealth, let the blessing of Allah be seen on you.”
“If Allah sends you some provision without you looking forward to it or asking others for it, then take it.”
“If you ask Allah for anything, then ask Him for al-Firdaws (the highest level of Paradise).”
“If you hear the call to prayer, then respond to the one who is calling you to worship Allah.”
“If you hear the call to prayer, then repeat behind the caller.”
“If a man becomes angry and says ‘A^oodhu Billaah (I seek refuge with Allah),’ his anger will cease.”
“When you stand up to pray, pray as if it is your last prayer.”
“Show mercy towards those who are on earth so that the angels who are in heaven will bring mercy on you by the order of Allah.”
“Renounce pleasure in worldly things and Allah will have his acceptance on you.”
“Among the most grateful of people to Allah are those who are most grateful to other people.”
May Allah have mercy on the person who said good and was rewarded or who remained silent and was safe.
If you commit a sin, say “Astaghfir-ullah (I ask Allah for forgiveness).”
If you are given a blessing, say, “Al-Hamdu-Lillaah (praise be to Allah).”
If some disaster befalls you, say, “Innaa Lillaahi wa innaa ilayhi raaji’oon (Truly, to Allah we belong and truly, to Him we shall return).”
“Worship Allah as if you see Him.”
“Tie up (your camel) [i.e., take the necessary precautions], and put your trust in Allah.”
“The best of dhikr is ‘La ilaaha illa-llah.’”
“The good jihaad is the jihaad of the one who strives against his own self (jihaad al-nafs) for the sake of Allah.”
“Pray to Allah to keep you safe and sound.”
“Repeat often ‘Laa hawla wa laa quwwata illa billaah, it cures 99 illnesses the least of them is stress.”

Sunday, August 14, 2011

I really need The Almighty ALLAH in My LIFE

Only Him!!! He is The only One who knows what is the Best for Me... =)
I Really Hope that He will always by myside..
I owe Him the AIR 0r O2 which keeps me alive..
I only borrow the body parts, beautiness, my family and my friends and even my wealth from Allah.. I need to return it back when the time has come..
Allah please blessed me and I need your RAHMAH and BLESSINGS!!! Amin.. T_T

"Chocolate is Not Actually Good For You."

"Chocolate is Not Actually Good For You."


Chocoholics love to cite the healthful properties of the candy, and the candy industry is happy to arm them with statistics and research to support the claim. On Hershey's website, for example, the company says chocolate "may contribute to improved cardiovascular health," citing the antioxidant properties of cocoa and a connection between antioxidants and a reduced risk of heart disease and cancer, among other illnesses. A separate study on the National Confectioners Association website claims that children and teens who eat candy are less overweight or obese than their peers who don't.

Not so fast, warn health care experts. While chocolate does have antioxidants, which protect cells against certain kind of damage, and the occasional indulgence is satisfying, chocolate treats "are not fruits and vegetables," says Bonnie Liebman, nutrition director for the Center for Science in the Public Interest, a consumer advocacy organization. So far, she says, there is no definitive evidence that antioxidants have any positive effect on your health, and "there's no health authority that recommends eating more chocolate." And outweighing any potential benefits, experts say, are the detrimental effects of fat, sugar and calories. With two out of three adults and half of children either overweight or obese, "We do not need a license to eat more chocolate," says Ross A. Hammond, a senior fellow at the Brookings Institution, who estimates that the annual costs from obesity may run to $215 billion a year.

The candy industry is aware of the need to eat healthy, says Smith of the National Confectioners Association. "Candy is supposed to be one of life's little pleasures." Hershey's declined to comment on the health claims made on its web site.
(by Yahoo!)

Nak kereta macam ni PLEASE~!

NAK!!!
Kena kumpul duit nih...
hohoohoho.. =)




Thursday, August 4, 2011

KELUASAN NERAKA

KELUASAN NERAKA
by Mohd Idham Khalid on Wednesday, August 3, 2011 at 10:30pm

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.:



"Mengapa aku melihat kau berubah muka?"





Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."





Lalu nabi s.a.w. bersabda:

"Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam."



Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.




Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Qur'an itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.




Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."





Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"





Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)





Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"





Jawab Jibrail: "Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim, Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar. Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha, Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah. Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir."





Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya:

"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"





Jawabnya:

"Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."



Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: "Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?"





Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."





Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yg Lalai"





Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.





Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:





1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat


2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah


3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung


4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah


5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik


6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak


7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum


8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular


9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.


10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai


11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat







Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.



Wallahua'lam.







Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159



Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. Dari Abdullah bin 'Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat"..

Awak puasa? =)

Abu: Awak puasa?
Minah: Yela..
Abu: Kenapa awak puasa?
Minah: Bodohnya awak.. kan ALLAH suruh puasa, saya puasa la..
Abu: Kenapa tak tutup aurat?
Minah: Eh, suka hati saya la.. hak masing2..
Abu: Owh.. tp kan ALLAH yg suruh kita tutup aurat?

Janganlah menjadi hamba kepada PUASA semata-mata, tetapi jadilah hamba kepada ALLAH s.w.t. Semoga kita terpilih menjadi salah seorg hamba yg mendapat hidayah di bulan tarbiah yg penuh berkat & rahmat.

Sumber: Status Syahirul.com

Monday, August 1, 2011

The Magic Wand.

I wish I had a magic wand
That I could use each day
A wand that held the kind of magic
To make sadness go away

It’s magic would be powerful
And go straight to the heart
Happiness would be placed there
And sadness would depart

For those with haunting memories
Of a less than happy past
It would hold the kind of power
To bring happiness that last

I would take my magic wand
And it’s power I would share
To remove a frown from anyone
And place a smile there

Whatever would bring sadness
Would be quickly swept away
The clouds would bow and give way
To a bright and sunny day

But we all know, that magic wands
Live just in fairy tales
Still we have a kind of magic
That sometimes works just as well

It’s the magic that will listen
When someone needs someone to hear
When they need someone to talk to
Be there to lend an ear

It helps sometimes just knowing
You’re in someone’s thoughts and prayers
And it can turn a frown into a smile
Just knowing someone cares



© Jack Roberts – May 19, 2003

Ramadhan Kali Ini..

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna,
Agar dapat ku lalui dengan sempurna....




Tak nak Ramadhan kali ni berlalu dengan sia2.
Dan berharap Ramadhan kali ni lebih baik dari tahun lalu.
Semoga dipermudahkan.

Hmm... =) Ciri2 Suami Pilihan....

Ain berangan nak suami bercirikan ciri-ciri dibawah ni.. Hee~ gatai na~
Dia mestilah...
Seorang lelaki yg tinggi...
Solat apabila masuk waktu..
Dan suka solat berjemaah di masjid..
Hormat wanita..
Sayang keluarga dia..dan keluarga ain...
Tak putih sangat, tak gelap sangat...
Kalau boleh nak yang ada rupa Indian look.. (pengaruh cerita hindustan & Tamil)
Lelaki tu mestilah menerima ain seadanya..(terutama sekali apbl ain suka tengok cerita tamil even though takde subtitle..hee)
Sayang Kucing dan suka kanak-kanak...
Dia mestilah boleh membimbing ain menjadi insan yg lebih baik daripada sekarang..
Mempunyai Ilmu agama yang mantap..
Dia mestilah seorang lelaki yg Tabah,Sweet,Tetap pendirian...
I don't need a handsome man as my husband, Tapi cukuplah sedap mata ain memandang... =)
Tapi ain akan Redha Apa sahaja yg Allah kurniakan kepada ain..
Sesungguhnya Allah lagi Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya.. =)